menu close menu

Znaczenie prawidłowej postawy ciała podczas pracy zawodowej i w czynnościach dnia codziennego.

I

Większość osób na co dzień wykonuje swoją pracę w niewłaściwej pozycji, wymuszonej specyfiką zawodową lub złą organizacją stanowiska pracy pod kątem zasad ergonomii. Nie jest to oczywiście obojętne dla całego układu mięśniowo-szkieletowego,
a w dłuższej perspektywie powoduje utrwalone dysfunkcje oraz inicjuje poważne problemy zdrowotne. Przyjmowanie prawidłowej postawy, nie tylko podczas pracy zawodowej, ale także w trakcie czynności dnia codziennego, takich jak:
mycie naczyń, prasowanie, sprzątanie podłogi czy wyjmowanie zakupów z bagażnika samochodu, powinno być ciągle korygowane w celu zapobiegania urazom nagłym oraz długotrwałym przeciążeniom powodującym trwałe zwyrodnienia. Często nie zwraca się na to uwagi, nie mogąc znaleźć przyczyny szybko postępującego zmęczenia określonych partii układu ruchu, ale zastosowanie kilku prostych wskazówek pozwala dłużej cieszyć się sprawnym ciałem i żyć bez bólu. Nie bez znaczenia jest też wygodna
i zarazem prawidłowa pozycja podczas wypoczynku nocnego, właściwe podparcie ciała na odpowiednio dobranym materacu i poduszce.


Terapie Wellness w Wałbrzychu Terapie Wellness w Wałbrzychu
Terapie Wellness w Wałbrzychu Terapie Wellness w Wałbrzychu
Terapie Wellness w Wałbrzychu Terapie Wellness w Wałbrzychu

Praca siedząca

Prawidłowa postawa siedząca i właściwa organizacja miejsca pracy pozwala na efektywniejsze i przyjemniejsze wykonywanie swoich obowiązków bez szkody dla zdrowia. Powinna być zorganizowana w sposób jak najbardziej zbliżony do wzoru na n/w schemacie:

Terapie Wellness w Wałbrzychu

Niestety w praktyce często postawa przybierana podczas pracy siedzącej daleko odbiega od ideału ze względu na warunki panujące w biurze, a nierzadko też poprzez osobiste przyzwyczajenia. Zaniedbania te wiążą się niestety z bolesnymi skutkami. Zakres i nasilenie występowania dolegliwości bólowych może powodować ogólne zmniejszenie satysfakcji z pracy i pogorszenie komfortu życia.


Zależą one głównie od czasu spędzanego w wymuszonej pozycji w ciągu dnia, możliwości jej modyfikowania oraz aktywnych i biernych przerw podczas pracy. Głównymi dolegliwościami będącymi skutkiem pracy siedzącej są bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego, nieco rzadziej problem dotyczy odcinka lędźwiowego.
Oprócz dolegliwości bólowych kręgosłupa często odczuwanymi skutkami ubocznymi pracy przy komputerze są bóle głowy, sztywnienie karku, zmęczenie oczu oraz problemy z kończynami górnymi. Mogą się one wiązać się z uciskiem nerwów
w obrębie kręgosłupa szyjnego, który pozostaje przez dłuższy czas w niewłaściwie wymuszonej pozycji, tj. w zgięciu w przód, podczas gdy głowa odchylona jest do tyłu.
W celu zminimalizowania bądź, co lepsze, uniknięcia dolegliwości bólowych w czasie pracy siedzącej, należy często zmieniać pozycję, co zapobiega sztywnieniu stawów oraz poprawia przepływ krwi. Kiedy tylko jest to możliwe dobrze jest wstać i poruszać się. Zalecane są częste, kilkuminutowe przerw, a po kilku godzinach siedzenia może być potrzebna zmiana kąta nachylenia oparcia lub wysokości krzesła, a także kierunek patrzenia w ekran monitora względem przybranej pozycji siedzącej. Ważne jest,
aby w czasie pracy robić przerwy, podczas których powinno się wykonać serię ćwiczeń rozluźniających oraz rozciągających.

Przykłady ćwiczeń rozluźniających oraz rozciągających dla osób pracujących w pozycji siedzącej:

Terapie Wellness w Wałbrzychu

Pożądaną alterantywą dla krzesła biurowego pozwalającą unikać wspomnianych dolegliwości są coraz popularniejsze w ostatnich czasach klękosiady czy piłki rehabilitacyjne wymuszające prawidłową pozycję siedzącą.

Terapie Wellness w Wałbrzychu
Terapie Wellness w Wałbrzychu

Opracowanie: Joanna Łappo
www.terapie-wellness.pl
tel. 509 095 330